De arena

Over Mariet

Mijn naam is Mariet Vrancken en ik noem mezelf graag een innovator binnen het secundair- en volwassenenonderwijs.

Tijdens mijn eigen schoolloopbaan heb ik zelf heel wat verschillende ervaringen opgedaan. Na mijn middelbare studies woonde ik eerst een jaar in Amerika dankzij een AFS-project. Een onvergetelijke ervaring! Daarna keerde ik terug richting België en studeerde er licentiaat vertaler. Na deze opleiding trok ik opnieuw de wijde wereld in. Ik werkte 5 jaar in Engeland in de financiële sector.

Na al dat globetrotten keerde ik terug naar België en ging in het secundair onderwijs aan de slag waar mijn talenkennis enorm gegeerd was.

Gepassioneerd door onderwijs en innovatie 

De daaropvolgende jaren ben ik de privésector ingestapt, maar de lokroep van het onderwijs bleef groot waardoor ik steeds terugkeerde. Eerst als leerkracht, daarna als beleidsmedewerker en directeur.

Enerzijds voelde ik me niet volledig thuis in het toenmalige onderwijssysteem, anderzijds wou ik graag innoveren, het onderwijzend personeel ondersteunen om het net dat tikkeltje anders aan te pakken. Daarom werkte ik sinds 2012 als gedetacheerde leerkracht bij Flanders Synergy (nu Workitects) in het project ‘Scholen Slim Organiseren’ en later als onderwijsdeskundige bij CEGO Leuven. Op die manier heb ik inmiddels meer dan 100 – hoofdzakelijk secundaire – scholen mogen begeleiden bij effectieve evaluatie, innovatief onderwijs, gemotiveerd en hybride leren.

In 2019 stond ik vervolgens mee aan de wieg van De MET, een vernieuwend schoolproject in Leuven. Deze gesubsidieerde, erkende school werd daarna ook uitgerold in St-Katelijne-Waver en Tielt-Winge. De MET gaf me zoveel energie en nieuwe impulsen waardoor ik uiteindelijk een jaar later mijn eigen zaak oprichtte: de Arena

Gepassioneerd door onderwijs en innovatie 

De daaropvolgende jaren ben ik de privésector ingestapt, maar de lokroep van het onderwijs bleef groot waardoor ik steeds terugkeerde. Eerst als leerkracht, daarna als beleidsmedewerker en directeur . Enerzijds voelde ik me niet volledig thuis in het toenmalige onderwijssysteem, anderzijds wou ik graag innoveren, het onderwijzend personeel ondersteunen om het net dat tikkeltje anders aan te pakken. Daarom werkte ik sinds 2012 als gedetacheerde leerkracht bij Flanders Synergy (nu Workitects) in het project ‘Scholen Slim Organiseren’ en later als onderwijsdeskundige bij CEGO Leuven. Op die manier heb ik inmiddels meer dan 100 – hoofdzakelijk secundaire – scholen mogen begeleiden bij effectieve evaluatie, innovatief onderwijs, gemotiveerd en hybride leren. In 2019 stond ik vervolgens mee aan de wieg van De MET, een vernieuwend schoolproject in Leuven. Deze gesubsidieerde, erkende school werd daarna ook uitgerold in St-Katelijne-Waver en Tielt-Winge. De MET gaf me zoveel energie en nieuwe impulsen waardoor ik uiteindelijk een jaar later mijn eigen zaak oprichtte: de Arena.

Eigen methodiek rond hybride leren 

Met de Arena bied ik een verfrissende 360°-blik op het onderwijs. Ik wil aantonen dat het écht wel anders kan, zonder lessenroosters of vastgelegde curricula, maar heel doelgericht vanuit de 16 sleutelcompetenties. En natuurlijk met de leerlingen als spilfiguren.

Ik laat dus de gekende structuur niet domineren. Bovendien wil ik af van de overtuiging dat leerlingen per definitie samen in een klas moeten zitten. Hybride leren is namelijk de sleutel tot het aanpakken van vele hedendaagse problemen in het onderwijs, denken we maar aan het aanhoudende lerarentekort, de schoolmoeheid bij leerlingen, burn-out bij het onderwijzend personeel, …

Ik stippel dus samen met leerkrachten en directie een duidelijk beleid uit rond hybride leren waardoor ook jouw school klaar is voor de toekomst.onze leerlingen te motiveren.

Eigen methodiek rond hybride leren

Met de Arena bied ik een verfrissende 360°-blik op het onderwijs. Ik wil aantonen dat het écht wel anders kan, zonder lessenroosters of vastgelegde curricula, maar heel doelgericht vanuit de 16 sleutelcompetenties. En natuurlijk met de leerlingen als spilfiguren.

Ik laat dus de gekende structuur niet domineren. Bovendien wil ik af van de overtuiging dat leerlingen per definitie samen in een klas moeten zitten. Hybride leren is namelijk de sleutel tot het aanpakken van vele hedendaagse problemen in het onderwijs, denken we maar aan het aanhoudende lerarentekort, de schoolmoeheid bij leerlingen, burn-out bij het onderwijzend personeel, …

Ik stippel dus samen met leerkrachten en directie een duidelijk beleid uit rond hybride leren waardoor ook jouw school klaar is voor de toekomst.onze leerlingen te motiveren.

Waarom de Arena?

Ik koos voor de naam “de Arena” naar aanleiding van een quote van Theodore Roosevelt, die ik las in het boek van Brené Brown Durf te leiden.

‘Het is niet de criticus die ertoe doet; niet degene die ons erop wijst waarom de sterke man struikelt, of wat de man van de daad beter had kunnen doen. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat, wiens gezicht besmeurd is met stof, zweet en bloed; die zich kranig weert; die fouten maakt, die keer op keer tekortschiet… die, als het meezit, uiteindelijk de triomf van een grootse prestatie kent, en als het tegenzit, en hij faalt, in elk geval faalt terwijl hij grote moed heeft getoond.’
– Theodore Roosevelt

Ik sta dus niet aan de zijlijn om lukraak adviezen te formuleren. Ik treed samen met jullie, directie en leerkrachten, de arena binnen als een strijdvaardige gladiator. De schoolarena is namelijk het strijdtoneel waar het allemaal gebeurt, waar wij ons dagdagelijks inzetten om de kwaliteit van het onderwijs te garanderen en om onze leerlingen te motiveren.
Scroll naar boven